lördag 20 februari 2010

ISTANBUL - 2010 ÅRS EUROPEISKA KULTURHUVUDSTAD

I dagens nummer av DI finns på sidan 27 en annons som ska locka till besök i Istanbul, the European Capital of Culture in 2010. I blickfånget, mot en fond av minareter och annan lokalfärgande rekvisita, står en flicka och spelar violin. Arrangemanget syftar alldeles uppenbart till att framställa Istambul som kulturellt av allra högsta klass (vilket det kanske också är).

Om det inte vore för att jag sett samma annons någon vecka tidigare i samma tidning, skulle jag tro att den blivit spegelvänd av misstag vid tryckningen. Flickan spelar nämligen fiol med högerhanden på strängarna och med stråken i vänster hand. Försök. Det går bara inte!!

Det finns faktiskt "högerhänta" fioler. Eftersom fiolen inte är helt symmetrisk går det dock inte utan vidare att bara ta en vanlig fiol i höger hand. Den måste byggas "högerhänt". Jag har aldrig hört talas om att turkisk högerhänt violinspel eller violinbygge skulle vara en specialitet.

För mitt öga är det uppenbart att flickan aldrig hållit i en fiol tidigare, än mindre är den konsertviolinist av världsklass som bilden vill frammana. Min fiollärare försökte få mig att böja handleden utåt - och stack mig med sin vassa penna i handflatan - och låta fiolens hals vila i tumvecket, medan flickan böjer handleden åt fel håll och låter fiolhalsen vila direkt på insidan av handleden. Stråken för hon snett över strängarna på ett sätt som min fiollärare inte skulle accepterat. Inte jag heller, eftersom det låter så illa då.

Kulturhuvudstad. Pinsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar