måndag 10 januari 2011

RÄTTSSÄKERHETEN I SKATTEMÅL

13 personer, alla ytterst välrenommerade och representanter för näringslivsorganisationer, kommuner och landsting, Skatteverket och FAR, riktar i en debattartikel i Dagens Industri den 10 januari skarp kritik mot Målutredningens förslag Mål och medel - särskilda åtgärder för vissa måltyper i domstol, SOU 2010:44. Förslaget innebär i fråga om skatteprocessen att det i alla skattemål ska införas spärrar till en andra domstolsprövning, s.k. prövningstillstånd.

Utredningens förslag att ett rättsärende inte ska kunna omprövas i högre instans utan särskilt tillstånd är i sig förfärande och ett nederlag för en rättsstat. Om utgångsläget vore rätt till omprövning i 5 instanser, skulle införandet av prövningstillstånd i en eller annan instans eller avskaffande av en eller annan rättsinstans säkerligen också uppfattas som stötande. Men att helt avskaffa varje möjlighet till villkorslös omprövning, är något helt annat. Om antalet mål och tillgängliga resurser leder till oändligt långa prövningstider, måste förstås något göras. En avvägning måste göras mellan rättssäkerhetskrav och resursutrymme/kostnader. Utredningen tycker uppenbarligen att rättssäkerheten inte får kosta lika mycket som i dag. Kanske en nödvändig slutsats, men icke desto mindre förfärande.

Måltillstömningen och överbelastningen av domstolarna är rimligen en följd också av en allt mer detaljerad lagstiftning på allt fler områden. Skatteområdet är inget undantag - snarare tvärt om. Tillväxten av lagregleringar och komplexiteten av dem är enorm. I synnerhet gäller detta på företagsbeskattningens område. Till skillnad mot andra avsnitt av skattelagstiftningen är dessutom tvistefrågorna i hög grad individuella. Det finns knappast några typfall, utan de allra flesta prövade fall är unika. Utgången av målen blir genuint osäker, eftersom lagstiftningens fundament är så bräckligt - och måste så vara beroende på företagsbeskattningens speciella karaktär. Samtidigt är företagsskattemålen typiskt sett ytterst resurs- och kunskapskrävande. Det gör att utgången i sådana mål riskerar att bli slumpartad, vilket rättspraxis kan uppvisa talrika exempel på.

I samma nummer av Dagens Industri rapporteras att storföretagen tycker att svenska skattelagar är för krångliga. Sex av tio finanschefer på Sveriges största företag anser att deras företag inte bör ta högre risk inom skatteområdet, alltså genomföra transaktioner där det är osäkert om vad som gäller. Jag vet av egen erfarenhet att detta är en realitet. Riskera aldrig att hamna på löpsedlar eller rubriker. Inte ens vid framgång i skattemål. Anseendekostnaden uppväger värdet av att få ned skatten till den nivå den enligt den många gånger otydliga och tvetydiga lagstiftningen ska ha. I synnerhet storföretagen tvingas således att iaktta en betydande "självcensur", vilket inte mindre företag behöver göra. Detta gör beskattningsformen till en rättssäkerhetsrisk och konkurrenssnedvridande.

Hotet att avskaffa en villkorslös överprövningsrätt i skattemål utgör därför ytterligare att argument för att avskaffa bolagsbeskattningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar