tisdag 2 november 2010

KONTAMINATIONER

Jag tycker mig observera en tilltagande frekvens av användningen av kontaminationer, dvs sammanblandning av flera uttryckssätt. Några klassiska exempel är hårklyverier om påvens skägg och att något spelar betydelse. Vad det beror på lämnar jag för tillfället därhän, men jag avser att komplettera denna blogpost vartefter jag hör eller ser kontaminationer.

Dagens exempel hämtar jag från SR P1 Studio ett, Mellanårsval i USA, där Erik Åsard använde (5:44 in i programmet) uttrycket "oskrivna kort" i stället för ett "oskrivna blad" eller ett "osäkra kort".

Den 8 oktober finns det en bilaga till morgontidningarna om resor till Italien. Mama mia! Välkommen till Italien. Enligt den räknas "huvudstaden Rom till en av de allra vackraste och mest spännande i världen". Till vilken, frågar man sig. Antingen är Rom den vackraste huvudstaden i världen eller så räknas Rom till de vackraste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar