måndag 28 mars 2011

PAGROTSKY OCH BOLAGSSKATTEN

Jag konstaterar med intresse att Leif Pagrotsky vill sänka bolagsskatten.
”När jag var näringsminister yttrade jag mig för en lägre bolagsskattesats, men då sa Svenskt Näringsliv att det inte var prioriterat och därmed ingen idé för mig att driva på det. Jag behöver nu uppdatera mig om hur den internationella skattekonkurrensen ser ut”, säger han till DI den 28 mars.

Särskilt intressant mot bakgrund av att LP antas bli socialdemokraternas ekonomiska talesman.

Rollerna verkar ha blivit omkastade.

PS. Nu blev det inte Pagrotsky utan Tommy Waidelich som blev ekonomisk talesman för S. Juholt och Waidelich har det gemensamt att de varit genuint okända för den breda allmänheten, skriver SvD den 30 mars. TW tycker att sänkt skatt på arbete är ”mycket bra” och återinförd förmögenhetsskatt anser han vara ”ganska dåligt”. Vidare anser han det "mycket dåligt" att behålla RUT-avdraget. Däremot tycker han att höjd skatt för höginkomsttagare samt att lika beskattning för pension och lön är ”mycket bra”, allt enligt DI. Inget om bolagsskatten.

PPS. Men Paggan ska tydligen svara för skattefrågor, så det finns visst hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar