fredag 12 februari 2010

RÖDGRÖN VINDKRAFT

I morgonekot den 12 februari fick vi höra att de rödgröna "väldigt snabbt" ska se till att beskattningen av vindkraftskooperativ avskaffas om de kommer till makten.

Återigen framställs beskattningen som något riktat särskilt mot vindkraftskooperativ. Så är det inte. Återigen fick vi höra att "uttagsbeskattningen" av andelsägare i vindkraftverk är ett beslut av Skatteverket. Det är det inte. Det är en följd av gällande lagstiftning. Det gäller alla slags företag.

Miljöpartiets energipolitiska talesman Per Bolund slår huvudet på spiken när han säger:" Om jag till exempel skulle bygga ett helt eget vindkraftverk för mig själv, och sedan använder mig av den elen, då behöver jag inte betala någon skatt. Men om jag bestämmer mig för att bygga tillsammans med några vänner i kooperativ form, då ska plötsligt Skatteverktet ta ut en uttagsskatt på den här elen vi får."

Ja du Bolund, precis så är det för ALLA företag, inte bara vindkraftskooperativ.

Det är därför det är så idiotiskt med företagsbeskattning.

Frågan är bara varför vindkraftsproduktion skulle skattefavoriseras?

Om Bolund och hans förening avstod från att sälja el på marknaden och avstod från att sälja vindkraftscertifikat skulle han inte beskattas. Det skulle då förmodligen inte bedömas som näringsverksamhet. Å andra sidan skulle företaget förmodligen i avsaknad av inkomsten från certifikaten gå med förlust, och då blir det ingen skatt heller.

Och det är inte så, som det står på Bolunds hemsida, att kooperativ vindkraft är missgynnad av skatteregler. Snarare tvärtom, eftersom ekonomiska föreningar (dvs. kooperativ) har något gynnsammare skatteregler än aktiebolag.

Läs också Malin Siwes spalt i DN den 13 februari om Coompanion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar